Błędy mediów w jednym miejscu dodawaj, oceniaj, komentuj
Zagłosuj
-24
Tabloidowy, nieprawdziwy artykuł w "GW" o inwestycjach drogowych w Polsce kliknij tutaj, aby zobaczyć artykuł
Red. Kublik w artykule z 3 grudnia alarmistycznie krzyczy, że w Polsce nie ma dróg (tytuł materiału: ...wciąż jesteśmy transportową pustynią w Europie). Niestety, zamiast skoncentrować wysiłek na merytorycznym przygotowaniu artykułu, cała para poszła na sensacyjny, tabloidowy tytuł i wydźwięk materiału. A ten opatrzony jest kilkoma błędami.


Jedno ze zdań felietonu ma następujące brzmienie:

"Tyle tylko że w ostatnich miesiącach walczące z kryzysem rządy Włoch, Wlk. Brytanii czy USA - państw, w których dróg nie brakuje - przygotowały programy nowych inwestycji drogowych."

Zacznijmy od tego, że w Polsce jest więcej kilometrów autostrad i dróg ekspresowych per capita niż w Wielkiej Brytanii - kraju, "w którym dróg nie brakuje". W Wielkiej Brytanii zbudowano łącznie 3673 kilometrów autostrad, w Polsce zbudowano 2474 kilometry autostrad i dróg ekspresowych. Przy liczbach ludności 62,262 i 38,501 milionów daje to współczynnik 0,064km na tysiąc osób w Polsce i 0,059 w Wielkiej Brytanii.

Wielka Brytania nie tylko nie planuje rozbudowy swojej sieci autostrad, ale wręcz ogranicza wydatki na tego typu inwestycje. Wystarczy spojrzeć w Business Plan 2012-13 (http://www.highways.gov.uk/about-us/corporate-documents/strategic-corporate-documents/business-plan-2012-2013) i przeczytać pierwsze słowa wstępu: "This year is the first in which the reduction in the Agency’s budget, set out in the Government’s spending review in 2010, takes effect." Na stronie 20 tego opracowania znajduje się tabelka, w której widać skalę ograniczenia wydatków. O ile w roku fiskalnym 2011-12 Highway Agency miała do dyspozycji 797 milionów GBP (czyli ok. 4 mld PLN), to w kolejnych latach przewiduje się zmniejszenie tego budżetu do 435, 450 i 580 milionów funtów na kolejne lata. Są to śmieszne kwoty w porównaniu do środków, które GDDKiA wydaje na budowę autostrad i dróg ekspresowych w Polsce. Środki inwestycyjne Highway Agency na rok fiskalny 2012-13 ledwie starczyłby na pokrycie budowanych odcinków południowej obwodnicy Warszawy.

Przyjrzyjmy się Włochom. Na stronach internetowych Autostrade per l'Italia (http://www.autostrade.it/en/opere/stato_avanzamento.html?initPos=2) znajduje się lista aktualnych inwestycji drogowych uchwalonych w latach 1997 i 2004 (sic!) Jeśli wszystkie projekty zostały ukończone na czas, w chwili obecnej trwa jeszcze dobudowywanie trzeciego pasa do osiemnastokilometrowego odcinka autostrady A1 między Barberino i węzłem Florencja Północ.

Aha - i nawiązując jeszcze do "transportowej pustyni w Europie" informuję pana red. Kublika oraz drogich czytelników Monitora Mediów, że w Polsce jest więcej kilometrów autrostrad niż w Chorwacji. Tak, tak - tak wychwalanej i stawianej za wzór Chorwacji jest mniej km A niż w Polsce. Oczywiście - kraj mniejszy, mniej zaludniony, ale liczby mówią prawdę - kilometrów autostrad w Polsce jest więcej niż w Chorwacji. O km dróg ekspresowych nie będę wspominał, choć tu jeszcze wyraźniej wyprzedzamy Chorwatów.

1 komentarzy

  1. eNN napisał 2012-12-10 10:10:52
    Poprawiłem we wpisie adresy odnośników do Business Plan 2012-13 i do Autostrade per l'Italia - wcześniej wkleiły mi się niepełne adresy.

Dodaj komentarz